اخبار

روز جهانی کودکان بی پناه قربانی پرخاشگری

روز جهانی کودکان بی پناه قربانی پرخاشگری

در ۱۹ اوت سال ۱۹۸۲ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سبب تجاوز رژیم اشغالگر به کودکان بی گناه فلسطینی و لبنانی، ۴ ژوئن هر سال مصادف با (۱۵ خرداد) را به عنوان روز بین المللی کودکان معصوم و قربانی تجاوز نام نهاده است.

این روز بهانه‌ای است برای یادآوری درد و رنج کودکانی که شب‌ها را با آتش خمپاره و گلوله به صبح می‌رسانند و روزها با آجرهای به‌جامانده از خانه و کاشانه خود بازی می‌کنند؛ کودکانی که آب و غذا و دارو را نه به‌مثابه یک نیاز ضروری بلکه چون کالایی ارزشمند و هدایایی نفیس میدانند.

هدف از تعیین این روز جهانی توجه ویژه به کودکانی است که قربانیان سوءاستفاده فیزیکی، ذهنی و عاطفی صرف‌نظر از اینکه آن‌ها در جنگ یا صلح زندگی می‌کنند، شده‌اند. کودکانی که از فقر و بی‌عدالتی رنج می‌برند و نیازمند توجه و حمایت‌های ویژه جهانی هستند. همچنین هدف از برگزاری سالانه روز جهانی حمایت از کودکان قربانی خشونت و تجاوز نگاهی دقیق به نقش دولت‌ها و افراد و سازمان‌ها در حمایت از حقوق کودکان و آگاهی بخشی درباره تاثیر‌های مخرب درگیری‌های مسلحانه بر زندگی کودکان است.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد موارد نقض حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه شامل مواردی از جمله:

کشته شدن کودکان

استخدام یا استفاده از کودکان به عنوان سرباز

خشونت جنسی علیه کودکان

ربوده شدن کودکان

حملات علیه مدارس یا بیمارستان‌ها

و ممانعت از دسترسی کودکان به کمک‌های بشردوستانه است.

مجمع عمومی در سال ۱۹۹۷ قطعنامه ۵۱/۷۷ درمورد حقوق کودک را تصویب کرده است. این یک تحول برجسته در تلاش برای بهبود حمایت از کودکان در شرایط درگیری بوده و نشانه آغاز اجماع جدید در بین کشورهای عضو، بر لزوم توجه، حمایت و تلاش هماهنگ جامعه بین المللی برای رفع آسیب پذیریها و تخلفاتی است که کودکان در موقعیتهای مربوط به درگیری با آن روبرو هستند.

بالغ بر ۲۵۰ هزار کودک در سرتاسر جهان در درگیری‌های نظامی ‌به عنوان سرباز حضور دارند. بسیاری از این کودکان دزدیده شده و یا برای نجات از فقر و گرسنگی به این گروه‌ها پیوسته‌اند. کودکان همچنین قربانی انواع دیگر خشونت نظیر کار اجباری، سوءاستفاده جنسی، قاچاق، و از این قبیل هستند.

دختران بیش از پسران در معرض آسیب‌های ناشی از خشونت قرار دارند.

بنا بر گزارش یونیسف در ده سال گذشته بیش از ۱۷۰ هزار کودک خردسال در درگیری های مسلحانه در سراسر جهان مجروح و کشته شده اند. این نهاد بین المللی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی را “دهه ای مرگبار” برای کودکان جهان خوانده است.

گزارش یونیسف به نام “گم شده در خانه”، حاکی از آن است که: دوازده میلیون مورد تازه آوارگی در سال ۲۰۱۹ میلادی ثبت شده که حدود سه میلیون و ۸۰۰ مورد آن ناشی از درگیری ها وخشونت ها و هشت میلیون و ۲۰۰ هزار مورد آن به علت فجایع مرتبط با رخدادها و حوادث ناشی از دگرگونی های آب و هوایی و اقلیمی بوده است. منبع

 

روز جهانی کودکان بی پناه قربانی پرخاشگری

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *