اخبار

حل مشکل بیمه سلامت مددجویان سیستان و بلوچستان با همکاری تشکل های مردم نهاد

رفع اشکال در بیمه مددجویان سیستان و بلوچستان


نشست هم‌اندیشی تأمین بیمه سلامت مددجویان استان سیستان و بلوچستان با حضور نمایندگان تشکل‌های مردم ‌نهاد و همچنین با حضور مدیرعامل موسسه کمک (منصور دهقان) و سایر خیرین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت ایران در محل این سازمان برگزار گردید.

در ابتدای نشست دکتر حاجی محمودی، مدیرکل بیمه گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران، ضمن ارایه اطلاعاتی درباره فرآیند و چگونگی برقراری پوشش بیمه سلامت، آمار بیمه شدگان کشوری، وضعیت پوشش انواع بیمه در استان های مختلف، آمار بیمه شدگان استان سیستان و بلوچستان و… گفت: تعداد بیماران صعب العلاج نشاندار در کشور و استان سیستان و بلوچستان توسط بیمه سلامت احصا شده هستند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال جاری تنها سه دهک اول از جمعیت استان سیستان و بلوچستان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند. این در حالی است که بخشی از این بیماران در دهک های بعدی خصوصا دهک چهارم جمعیتی استان قرار دارند. همکاران ما در سازمان بیمه سلامت ایران طی پیگیری هایی که برای اطلاع رسانی به این افراد داشته اند، متوجه شدند که بسیاری از آنان برای پرداخت مبلغ حق بیمه خود دچار مشکل هستند.

در ادامه حائری، رئیس اداره سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه سلامت هدف نشست را حل مشکل بیمه دهک چهارم مردم سیستان و بلوچستان با همفکری و همکاری تشکل های مردم نهاد برشمرد و گفت: یکی از ماموریت های اداره کل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت، تسهیلگری در برقراری ارتباط میان تشکل های مردمی و بخش دولتی است.
هدف این نشست حل مشکل بیمه مردم سیستان و بلوچستان است اما مسئله مضاعفی که با آن روبرو هستیم، وجود افراد فاقد شناسنامه در این استان است که از بیمه برخوردار نیستند.

این افراد در سه گروه جای می گیرند. افرادی که به علل مختلف مانند فرار از سربازی شناسنامه نگرفته اند اما در شبکه بهداشت خدمت دریافت کرده اند، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه و گروه سوم اتباع خارجی هستند که اگر شناسایی شوند، برای برقراری پوشش بیمه آنان می توان از کمک های مالی نهادهای بین المللی نیز بهره گرفت.
افراد بدون شناسنامه را می توان از راه تطبیق بانک جمعیتی سامانه بیمه سلامت با سامانه شبکه بهداشت، اطلاعات آموزش و پرورش و وزارت کشور شناسایی کرد.
نتیجه نهایی برآن شد افرادی که از قبل زیر چتر بیمه بوده اند از حمایت بیمه خارج نشوند و در قدم بعدی افرادی که به هر دلیلی شناسایی نشده اند تا زیر چتر بیمه قرار گیرند را شناسایی و حمایت کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *