اخبار

جایزه ویژه هیئت‌داوران جشنواره بین‌المللی سینما‌حقیقت به مستند «آن‌شب»

مینا قاسمی از فعالان اجتماعی و حامی کمک موفق به دریافت جایزه در جشنواره سینما حقیقت شد.


مینا قاسمی زواره فعال حقوق کودکان و حامی کودکان «کمک» جایزه ویژه هیئت‌داوران را با ساخت مستند نیمه بلند «آن‌شب» که ماجرای  خریدوفروش و قاچاق  نوزادان را هم‌زمان با حضور در بخش مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما‌حقیقت» روایت می‌کند به خود اختصاص داد.

مینا قاسمی زواره سینما حقیقت


مینا قاسمی، کارگردان «آن‌شب» درباره ساخت این مستند گفت: مستند «آن شب» یک مستند مشاهده‌گر از اتفاقی است که به‌صورت ناگهانی و اتفاقی با آن مواجه شدم. اسفند سال ۱۳۹۸ بود، شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم، تمام دفاتر سینمایی بسته بود و نمی‌توانستم برای ساخت فیلمم از هیچ‌جا دوربین تهیه کنم و در نهایت این فیلم را با گوشی آیفون ۷ و یک میکروفون که با سیم دستی ساختیم و کل فیلم چیزی است که همان لحظه با آن مواجه شدیم و هر چیزی که اتفاق افتاده را ما ضبط کردیم. حتی فرصت اینکه از دوستانم دوربین تهیه کنم نبود چون ممکن بود صحنه‌هایی از فیلم را از دست بدهیم.
این مستند به دلیل موضوعی که به آن پرداختیم، قطعاً از حساسیت ویژه‌ای بر خوردار است «مسئله خریدوفروش یک نوزاد»  ما در گرم‌خانه زنان حضور داشتیم و مددکار و مدیرعامل آن مرکز، اجازه نداد که آن بچه به فروش برسد. خیلی ناگهانی با خریداران بچه که یک باند در دروازه غار تهران هستند مواجه شدیم. این باند کسانی هستند که بچه‌ها را باقیمت‌های خیلی پایین، یک‌میلیون تومان یا حتی ۵۰۰ هزار تومان از خانم‌های آسیب‌دیده می‌خرند و با قیمت بالا به خانواده‌هایی می‌فروشند که سالیان سال است منتظر فرزندند و پشت درهای بسته بهزیستی مانده‌اند.
این سینماگر ادامه داد: تجارتی که در جامعه ما راه افتاده، حاصل تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های نادرست بعضی از سازمان‌های ما است و این خلأ باعث شده تا یک عده از این موضوع سو استفاده کنند. «آن شب» با این‌که یک خط داستانی دارد، اما چند داستان را روایت می‌کند. ماجرای یک مددکار را به تصویر می‌کشد که در تلاش است زن‌های آسیب‌دیده جامعه را نجات دهد، ماجرای زنی را روایت می‌کند که به دلیل فقر، بی‌کسی و بی‌پناهی مجبور است فرزند خودش را بفروشد.

مینا قاسمی زواره آن شب


میناقاسمی بیش از یک دهه است در حوزه اجتماعی فعالیت داشته و سال‌ها است که به‌عنوان یک مستندسازی اجتماعی مطرح است و همیشه به این فکر بوده است که چگونه می‌توان به این ماجرا پرداخت. نمونه‌ای از صدها ماجرایی که  پس‌ازاین همه‌سال وقتی این صحنه‌ها را می‌بینیم، قلبمان به درد می‌آید و به تصویر کشیدن آن خیلی سخت خواهد بود.
این مستند مصاحبه محور نیست، فقط در پایان صحبت‌های مادر قرار گرفته است، چون به گفته مینا قاسمی او  هم حق داشت تا درباره خودش و شرایطش صحبت کند؛ بنابراین  مستند «آن شب» یک مستند مشاهده‌گر است.
لذا با توجه به اینکه این مستند فضای کاملاً زنانه دارد و حوادثی که برای زنان اتفاق می‌افتد را روایت می‌کند. در یک فضای کاملاً زنانه روایت‌شده است. یکی برای بقا، دیگری برای حیات و یکی برای اصلاح تلاش می‌کند. این روایت از آن جایی مهم و دارای  اهمیت است که مسئولین می‌توانند کمک کنند تا ازاین‌گونه حوادث جلوگیری شود و هرگز  این اتفاق‌ها در جامعه ما رخ ندهد. در چند ماه اخیر که قانون اصلاح جمعیت و افزایش جمعیت تنظیم‌شده است و از سقط‌جنین و این موارد پیشگیری می‌شود، یا خیلی کم است یا دیگر نیست. این یعنی باروری بیشتر زنان معتاد و این افراد چون  شرایط و توانایی پرداخت هزینه‌های نگهداری  کودک خود را ندارند  نتیجه‌اش افزایش فروش کودکان خواهد بود. با دیدن این فیلم مردم و مسئولین ما باید این اتفاق را  بدانند تا چاره‌ای برای آن بیندیشند.
موسسه «کمک» این موفقیت را که حاصل تلاشی بی‌وقفه و انگیزه‌ای دردمندانه از به تصویر کشیدن یکی از هزاران مشکلات، بی‌دفاع‌ترین و محروم‌ترین بخش جامعه ما که زنان و کودکان بی‌پناه می‌باشند را به هنرمند عزیز خانم مینا قاسمی زواره تبریک و موفقیت روزافزون ایشان را آرزومند است. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *